Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

 

1. Na czy polega istota schorzenia zwanego cukrzycą?

Na skutek różnych przyczyn w tym niewłaściwego odżywiania dochodzi do zaburzenia lub zahamowania wytwarzania insuliny w organizmie. Powstała ze strawionych pokarmów glukoza nie może wniknąć do komórek i zamienić się w energię. Krąży więc we krwi i wydala się z moczem. Brak energii zakłóca czynność wszystkich ważnych narządów i prowadzi do powstania poważnych schorzeń, układu krążenia, serca, mózgu, naczyń krwionośnych i innych ważnych narządów i układów.

2. Jakie są praktyczne rady, aby zapobiegać cukrzycy?

Ważna jest regularność posiłków w stałych odstępach czasowych, także spożywanie porcji w umiarkowanej wielkości. Unikamy w ten sposób gwałtownych wzrostów glukozy we krwi, a tym samym nadmiernego obciążania sytemu wytwarzania insuliny. Zalecane jest także spożywanie węglowodanów złożonych, które w trakcie trawienia powodują powolne uwalnianie się glukozy. Są to produkty takie jak ryż, kasze, chleb, płatki, a także owoce i warzywa. Niewskazane są natomiast produkty zawierające cukry proste czyli biały cukier, słodycze, soki owocowe, a szczególnie słodzone napoje chłodzące np. coca cola.

3.Jakie pierwsze objawy rozpoczynającej się cukrzycy powinny zwrócić naszą uwagę?

Pierwszymi objawami będą pojawienie się nie występującego wcześniej uczucia pragnienia, większe niż zwykle przyjmowanie płynów, częstsze oddawanie moczu i nie występujące dotychczas osłabienie.

4. Jak kształtują się wartości poziomu glukozy u osób zdrowych i chorych?

U osób zdrowych poziom glukozy we krwi na czczo nie przekracza 100 do 105mg, zaś po jedzeniu nie przekracza 160 do 170 mg. Po 2 godzinach po jedzeniu podwyższony poziom glukozy wraca do poziomu takiego jak na czczo.

U osób chorych poziom glukozy na czczo zwykle jest podwyższony powyżej

130 mg, po jedzeniu jest zwykle powyżej 170mg, a nawet powyżej 200 mg i po 2 godzinach po jedzeniu nie wraca do wartości takiej jak na czczo.

5. Co decyduje o stanie naszego zdrowia?

Wg Światowej Organizacji Zdrowia o naszym zdrowiu w 60% decyduje styl życia, w 20% różne aspekty genetyczne i w 20% medycyna naprawcza.

6. Co to jest ten styl życia i jakie czynniki składają się na tak ważny problem?

Najogólniej ujmując na styl życia, a dokładniej na zdrowy styl życia składają się w zasadzie tylko 3 elementy: właściwe odżywianie, odpowiednia aktywność fizyczna, unikanie stresów i wprowadzania do organizmu różnych substancji toksycznych poprzez palenie papierosów czy stosowanie toksycznych używek czy przebywanie w zanieczyszczonym środowisku.

7. Jaką rolę dla naszego zdrowia spełnia właściwe odżywianie?

Właściwe odżywianie to dostarczanie przez pokarm energii do funkcjonowania organizmu, składników budulcowych do budowy i przebudowy naszych tkanek, a także składników które regulują wszystkie przemiany zachodzące w naszym organizmie.

8. Czy możemy nazwać (po imieniu) poszczególne składniki naszego pożywienia i przypisać im rolę jaką odgrywają w naszym organizmie?

Tak, te składniki to:

  • węglowodany czyli wielocukry - spełniają główną funkcję w dostarczaniu energii,
  • białka- dostarczają składników do przebudowy tkanek,
  • tłuszcze – dostarczają energii i częściowo biorą udział w przebudowie tkanek,
  • sole mineralne i witaminy biorą udział w regulacji – licznik przemian
  • błonnik reguluje pracę układu pokarmowego, jest naturalnym czynnikiem oczyszczającym organizm ze złogów i toksyn.

9. W jaki sposób z dostarczanego pożywienia wytwarzana jest energia do funkcjonowania organizmu?

Z pożywienia w wyniku trawienia powstaje glukoza czyli cukier który następnie wnika do komórek organizmu i po licznych przemianach daje potrzebną do wszelkich funkcji organizmu niezbędną energię.

10. Czy procesy pozyskiwania energii mogą być zakłócane?

Tak, aby glukoza czyli cukier mogła zamienić się w energię musi ona koniecznie wniknąć do komórek, gdyż tylko tam możliwe są te przemiany. Jedynym czynnikiem, który to powoduje jest insulina. Brak lub zbyt mała ilość insuliny w organizmie uniemożliwia lub utrudnia  ten proces i jest schorzeniem nazywanym cukrzycą.

Wykorzystywanie materiałów i treści publikowanych na witrynie www.jard.pl bez zgody właściciela jest zabronione.
Copyright © 2009 P.W. Jard. Pomysł i wykonanie Łukasz Wasilewski
All rights reserved.